Задачка закачка относно размотаване на траф
Задачка закачка относно размотаване на траф
450VA тороидален траф 24 волта 18.75ампера на вторичната по ттд. На мен ми трябват 20 волта и поне 20 ампера. Ако го развия до 20 волта колко ток мога да очаквам ? Има ли разлика в пресмятането на тока при тороид и ш образен траф? Извинявам се предварително за дилетантския въпрос. Благодаря.
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Намотките се оразмеряват спрямо магнитния поток който може да мине през сърцевината без да я насити. Т.е. от този поток се определя максималната мощност на намотката. Ако навиеш намотка за 20 V тя може да бъде оразмерена за по-голям ток, така че да се получи мощността за която е оразмерена сега 24 V намотка.
Това обаче е едната страна на нещата. Токът който може да издържи намотката определя избора на сечение на проводника. В случая ако само размотаваш навивки за да свалиш напрежението от 24 на 20 V реално ще намалиш максималната мощност за която е оразмерена намотката, тъй като допустимият ток през проводника не се променя.
Виж ако пренавиеш цялата намотка с по-дебел проводник ще можеш да получиш оразмеряване за по-голям номинален ток.
За разликите в пресмятането на различните магнитопроводи има формули, но нямам нищо под ръка.
И пример от моята практика. Имах наличен фабрично навит немски трансформатор с вторична намотка 20 V, 12 А. С него направих класическо аналогово стабилизирано захранване за трансивера, с четири паралелни 2N3055 управлявани от регулатор 7815. С отчитане на падовете върху транзисторите изходът излизаше съвсем прилично - 13,8 V на празен ход и нисък товар (радиото на приемане). Когато обаче натисна ключа на телеграфия трансиверът почна да капризничи и вади около 50 W. След малко паника (какво стана с изходните транзистори !) установих стария наладкаджийски принцип "Всяка повреда е по-малка отколкото изглежда на пръв поглед". Просто напрежението клякаше когато вдигна 20 А. Вътрешното съпротивление на намотката започва да играе роля, а възможно и да започва насищане на магнитопровода (което също влияе на импеданса на намотката).
Трябва да отбележа че поради непостоянното натоварване на намотката тя реално не загряваше сериозно. Бях сложил един термистор който да пуска вентилатора - и охлаждането тръгваше след сравнително продължителен цикъл предаване. Не работя обаче цифрови видове където товарът е плътни 100%.
В тази връзка мисля че ако ще ползваш трансформатора за захранване на радио работещо на SSB или на CW на къси цикли на предаване най-вероятно няма да има особен проблем да дърпаш 20 А и при този проводник който е оразмерен за 18,5 А.
Това обаче е едната страна на нещата. Токът който може да издържи намотката определя избора на сечение на проводника. В случая ако само размотаваш навивки за да свалиш напрежението от 24 на 20 V реално ще намалиш максималната мощност за която е оразмерена намотката, тъй като допустимият ток през проводника не се променя.
Виж ако пренавиеш цялата намотка с по-дебел проводник ще можеш да получиш оразмеряване за по-голям номинален ток.
За разликите в пресмятането на различните магнитопроводи има формули, но нямам нищо под ръка.
И пример от моята практика. Имах наличен фабрично навит немски трансформатор с вторична намотка 20 V, 12 А. С него направих класическо аналогово стабилизирано захранване за трансивера, с четири паралелни 2N3055 управлявани от регулатор 7815. С отчитане на падовете върху транзисторите изходът излизаше съвсем прилично - 13,8 V на празен ход и нисък товар (радиото на приемане). Когато обаче натисна ключа на телеграфия трансиверът почна да капризничи и вади около 50 W. След малко паника (какво стана с изходните транзистори !) установих стария наладкаджийски принцип "Всяка повреда е по-малка отколкото изглежда на пръв поглед". Просто напрежението клякаше когато вдигна 20 А. Вътрешното съпротивление на намотката започва да играе роля, а възможно и да започва насищане на магнитопровода (което също влияе на импеданса на намотката).
Трябва да отбележа че поради непостоянното натоварване на намотката тя реално не загряваше сериозно. Бях сложил един термистор който да пуска вентилатора - и охлаждането тръгваше след сравнително продължителен цикъл предаване. Не работя обаче цифрови видове където товарът е плътни 100%.
В тази връзка мисля че ако ще ползваш трансформатора за захранване на радио работещо на SSB или на CW на къси цикли на предаване най-вероятно няма да има особен проблем да дърпаш 20 А и при този проводник който е оразмерен за 18,5 А.
Истинското радио свети в тъмното
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
При намаляване на навивките тока няма се промени, трябва ти по-дебел проводник. Според мен трябва да размотаеш тази 24 волтова намотка, като преброиш броя на навивките. Така можеш да определиш на 1V колко навивки са били навити, като това не е задължително да бъде цяло число. Ако трансформатора ще го използваш за линейно захранване на трансивър, то оптималното променливо напрежение без товар е 16 - 18 V. Диаметъра на проводника се определя според плътността на тока през него, като стандартната стойност за постоянно натоварване е 2,55А/мм2. При захранване на любителски трансивър натоварването е импулсно и може да се допусне по-висока плътност, например 2,7-2,8А/мм2. Поради това че навиването на проводник с диаметър над 2мм. е трудно, вероятно в конкретния случай е оптимално да се навият две отделни намотки с еднакъв брой навивки и те да се свържат в паралел.450VA тороидален траф 24 волта 18.75ампера на вторичната по ттд. На мен ми трябват 20 волта и поне 20 ампера. Ако го развия до 20 волта колко ток мога да очаквам ?
73 LZ1HD
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Благодаря за мненията. Да, за линейно захранване на трансивер става дума. Почти никой от съветите не мога да приложа, защото иде реч за тороидален траф. Трябва да развия от 24в. до 20. така или иначе, за да мога да ползувам класическата италианска схема стабилизатор с 4х3055(http://www.cqham.ru/forum/showthread.ph ... 8%C2-20%C0). Но за пренавиване даже не искам и да си мисля:-).
Предпочитам тороид заради по малкият размер и останалите предимства. Освен в Комет, виждали ли сте някой друг да продава такива трансформатори? Оная българската фирма дали не може да предложи нещо?
Предпочитам тороид заради по малкият размер и останалите предимства. Освен в Комет, виждали ли сте някой друг да продава такива трансформатори? Оная българската фирма дали не може да предложи нещо?
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Виж това дали ще ти свърши работа: https://vikiwat.com/toroidalen-transfor ... 8vac-300va
73! LZ1ONK/LZ7O
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Както писах и по-горе, не мисля че ще имаш проблем и с този проводник, стига да не работиш в режим на постоянно натоварване.
Това разбира се ако трансформаторът ти е наличен. Ако тепърва ще го купуваш си струва да потърсиш с точни параметри.
Тези например правят и по поръчка: https://www.novatechbg.net
И дряновците: https://www.unitrafad.com
Това разбира се ако трансформаторът ти е наличен. Ако тепърва ще го купуваш си струва да потърсиш с точни параметри.
Тези например правят и по поръчка: https://www.novatechbg.net
И дряновците: https://www.unitrafad.com
Истинското радио свети в тъмното
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Благодаря. Определено пълната мощност ще е необходима само при цифровите режими на работа, на които за сега не съм фен, но кой знае в бъдеще? От повече никой не се оплаква. Направих запитвания за цени, да видим какво ще отговорят.
-
- Site Admin
- Мнения: 846
- Регистриран на: 28 авг 2006, 19:04
- Местоположение: Amsterdam, The Netherlands
- Контакти:
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Специално за цифровите режими, никога не пускай повече от 50% мощност на радиото. Дори и това е много стресиращо за стъпалото му. Ако излъчваш примерно с 35-40% мощност, надали ще натовариш много захранването.
73! Митко
73! Митко
Value has a value only if its value is valued.
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Едно напомняне, с трансформатор чиято вторична намотка е оразмерена за 20 А, не може да се направи захранване от което да се консумира 20 А на 13,8V DC. Причината е че поне 35% от общата мощност се похабяват под формата на топлина в радиатора и то при правилно оразмеряване. Ако се тръгне по пътя на увеличаване на променливото вторично напрежение, резултата е само увеличаване на загубите. Ако искате наистина 13,8 V/20 A , то трансформатора трябва да бъде способен да осигури поне 25А на 16-18 V вторично напрежение. Освен това много трансивъри консумират на някой от обхватите повече от 20А.
При сегашните цени на тороидалните трансформатори, а и не само на тях ми се струва че е неизгодно да се сглобява такова захранване.
При сегашните цени на тороидалните трансформатори, а и не само на тях ми се струва че е неизгодно да се сглобява такова захранване.
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
При сегашните цени на тороидалните трансформатори, а и не само на тях ми се струва че е неизгодно да се сглобява такова захранване.
==============
Потвърждавам. Когато си купувах радиото от Martin Linch ми бяха останали едни 55 GBP в картата. За тях си купих импулсно от което шумът е само от вентилатора - по обхватите никъде не съм засякъл нещо подозрително.
Това е цената на един нов трансформатор, а няма и да стигне.
==============
Потвърждавам. Когато си купувах радиото от Martin Linch ми бяха останали едни 55 GBP в картата. За тях си купих импулсно от което шумът е само от вентилатора - по обхватите никъде не съм засякъл нещо подозрително.
Това е цената на един нов трансформатор, а няма и да стигне.
Истинското радио свети в тъмното
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
При неясно задание от LZ3DA е възможно да се получат различни мнения, някои от които няма да му свършат работа, а други няма да са му изгодни по различни причини.
Да, разбра се, че ще прави захранване за трансийвър.
Доста компетентни мнения на LZ1HD. Напълно съм съгласен и с мненията на LZ5PL.
Навремето и аз донякъде постъпих по същия начин. Просто използвах наличен траф с доближаващи се параметри. Получи се добър резултат на захранването, при 23-24 А клякаше около 0.3-04 волта. Сложих му и защита от пренапрежение ( ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ) и от претоварване.
Но аз си имам собствено мнение по въпроса а именно: Не можеш да имаш идеалния вариант. Затова се стремя да го наближавам, но не и с цената на много трудности, средства и време.
А от дългата си практика научих следното: “От всичко правено, най доброто е купеното“. Напоследък предлагат доста готови фабрични устройства. Претегляйки всички варианти, човек може да избере най оптималния за него съобразявайки се с възможностите си.
LZ3DA aко си решил твърдо на правиш захранване, може да пробваш с този траф ако го имаш. И без това ще правиш проби и настройки. Просто ще придобиеш повече опит. Ако резултата не ти хареса, има още много различни варианти.
От мене толкова, ще се радвам ако съм помогнал малко.
Да, разбра се, че ще прави захранване за трансийвър.
Доста компетентни мнения на LZ1HD. Напълно съм съгласен и с мненията на LZ5PL.
Навремето и аз донякъде постъпих по същия начин. Просто използвах наличен траф с доближаващи се параметри. Получи се добър резултат на захранването, при 23-24 А клякаше около 0.3-04 волта. Сложих му и защита от пренапрежение ( ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ) и от претоварване.
Но аз си имам собствено мнение по въпроса а именно: Не можеш да имаш идеалния вариант. Затова се стремя да го наближавам, но не и с цената на много трудности, средства и време.
А от дългата си практика научих следното: “От всичко правено, най доброто е купеното“. Напоследък предлагат доста готови фабрични устройства. Претегляйки всички варианти, човек може да избере най оптималния за него съобразявайки се с възможностите си.
LZ3DA aко си решил твърдо на правиш захранване, може да пробваш с този траф ако го имаш. И без това ще правиш проби и настройки. Просто ще придобиеш повече опит. Ако резултата не ти хареса, има още много различни варианти.
От мене толкова, ще се радвам ако съм помогнал малко.
Мнението е като Д-то - всеки си го има...
Старостта не е порок, порок е глупостта !
Старостта не е порок, порок е глупостта !
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Разполагам с купешко импулсно захранване, но съм се заинатил да си направя и линейка. Мисля че се досещате защо. Благодаря за съветите. Ще ви държа в течение до къде съм стигнал.
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Цената на трафа произведен у нас ще бъде около 140-150 лева. Другите чаркове ги имам, с изключение на радиаторите. Кутия също съм си набавил, но не знам дали ще събере всичко.
Re: Задачка закачка относно размотаване на траф
Има обновление по темата. Намерих 20А 220 към 110 волтов тороидален трансформатор. Не мисля че ще ми е трудно да го развия до необходимите 20волта. Подари ми го приятел на когото вече не му е нужен. Захранвал е японски климатик с него. Като гледам кутията предвидена за захранването даже е голяма. Мислите ли че трафа ще е подходящ?