"Алтернативни" източници на захранване

Място за мнения и дискусии по радиолюбителски теми, които не се вписват в останалите раздели.
LZ1NY
Мнения: 697
Регистриран на: 04 сеп 2006, 16:59
Местоположение: Sofia

"Алтернативни" източници на захранване

Мнение от LZ1NY » 19 яну 2011, 11:11

Здравейте!

Какви източници на ток използвате за работа на полето, в планината?!

Аз за сега работя от акумулатора на колата, но винаги имам едно наум, че трябва да я припалвам от време на време.
Все пак един 100 Ватов трансивър консумира двадесетина ампера на предаване. Един лаптоп също иска не малко ток... :(

Оставам с впечатление, че един инверторен 4-тактов бензинов генератор, например Хонда EU10i е чудесно решение на проблема с токозахранването...но точно Хонда е доста скъпа (не че няма защо :D )

Слънчев панел - може да помогне и да дозарежда акумулатора на колата. Но ще върши работа само през деня и то при слънчево време. Ако панелът е например 20 ватов - може би ще осигури около 10 Ач заряд на акумулатора за денонощие.

Вашия опит и мнение?


73! Виктор / LZ1NY

"Good Luck. Be patient. Do some research."

LZ1NIM
Мнения: 39
Регистриран на: 18 ное 2010, 14:51

Re: "Алтернативни" източници на захранване

Мнение от LZ1NIM » 02 мар 2011, 11:56

Здравей Викторе,

Много добра тема си пуснал, според мен всеки трябва да се замисли за това, защото хобито все пак (въпрос на личен вкус) трябва да се практикува не само в къщи или на работа. Та във връзка с това доколкото знам HONDA имат хубави модели и не (или поне не всички) вкарват шумове в захранването. Добре би било това да се провери преди да се закупи. Друг въпрос е за колко време е необходимо захранването - ако е за кратко стават и акумулатори, но сам виждаш колко ампери трябват за нормална работа (мин 30А за нормална работа).


Поздрави!
Николай
LZ1NIM 73!


[b]LZ1NIM/P
HF SSB/CW [/b]

lz1kz
Мнения: 300
Регистриран на: 31 авг 2006, 14:24
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: "Алтернативни" източници на захранване

Мнение от lz1kz » 05 мар 2011, 11:18

Темата засяга пряко и участниците в присъствените състезания и полИвните дни... :D . В тази връзка възниква конкретен въпрос - как най ефективно да се използва акумулатора на колата плюс алтернативен източник в продължение на 3-4 часа непрекъсната работа?
Мощността е ограничена в рамките на 100 вата INPUT (!), но нищо не пречи да се смъкне в интерес на икономия на токоизточника, въпросът е доколко ефективността на сигнала е достатъчна за нормална работа в условията : а) на присъствено състезание и...б) Полеви ден?
Може ли някой да сметне с каква мощност може да се работи само на акумулатор 45A/h без допълнително подзареждане в продължение на 4 часа със съвременен трансивър? Например тези от типа на ICOM703/706/7000, FT-100 и прочие мобилни! Интересно е сравнението с присъствените състезания в миналото, когато за работа в рамките на 1-2 часа се използваше един акумулатор Мусала - 2.5A/h (!!!). Вярно, мощността се контролираше предварително (5VA), но въпреки това не ме оставя мисълта че твърде много(ефективност?) сме жертвали в името на прогреса или по скоро на модата да сме съвременни... :?


"Безжичният телеграф не е труден за разбиране. Обикновеният телеграф прилича на много дълга котка. Дърпате опашката в Ню Йорк и тя измяуква в Лос Анджелис. Безжичният е същото нещо, но без котката."
А.Айнщайн

LZ1NIM
Мнения: 39
Регистриран на: 18 ное 2010, 14:51

Re: "Алтернативни" източници на захранване

Мнение от LZ1NIM » 06 мар 2011, 20:47

Здравейте колеги,

според мен отговорът на въпроса за мощността е около 50W с повечето мобилни (22А при 100W). Освен това ако всеки има съзнанието да отдели минутка (макс) за проба на по-ниска мощност ще установим че можем да пестим от безценното (в критични ситуации) "гориво" и така да имаме и за повече от 4 часа работа с въпросния акумулатор. Аз смятам че 50W са достатъчни за територията на България (а и Балканския п-в) ако пиемем КВ за банд за връзка (надеждна при пресечена местност).

Писах го и в друга тема, но и тук искам да го спомена - трябва да имаме резервирани честоти за критични ситуации. Да се използват само тогава или по време на "тренировка" за аварийни ситуации. Да ги знаем всички, защото спре ли ни тока в даден момент никой няма да ни пита имаме или нямаме акумулатори на репитрите.


Поздрави!
73 LZ1NIM


[b]LZ1NIM/P
HF SSB/CW [/b]

LZ1NY
Мнения: 697
Регистриран на: 04 сеп 2006, 16:59
Местоположение: Sofia

Re: "Алтернативни" източници на захранване

Мнение от LZ1NY » 10 мар 2011, 11:27

По-евтин вариант на инверторен агрегат има в магазините на Арго Маркет - Kipor IG 1000 , цената е близо 2 пъти по-ниска от Хонда. Изглежда добро копие на EU10i

http://argo-market.com/ViewProduct.aspx?id=316

Изображение
А какво ли е качеството? Шум? И т.н. ?

А още ниска цена за инверторен генератор видях в Практикер, но не си спомням точно модела. Но и на външен вид не изглеждаше чак толкоз добре :D

С един генератор в багажника със сигурност човек ще се чувства по-спокоен. На акумулатора няма разходомер, не мога да знам колко ампер-часа са изразходвани и колко са останали.
Случвало ми се е, увлечен в контеста, да изтощя акумулатора. Разкачат се антените, после се почва едно бутане на колата по баирите около Беклемето, докато запали...и отново обратно на позицията :D . Добре е човек да е с парньор при такива случки...


73! Виктор / LZ1NY

"Good Luck. Be patient. Do some research."

Отговори